ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Σκοπός του μαθήματος είναι η μύηση των φοιτητών στις βασικές έννοιες της στατιστικής συμπερασματολογίας (επαγωγικής στατιστικής). Κυρίαρχο μέρος της ύλης αποτελούν οι στατιστικοί έλεγχοι και η εκτιμητική.
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής / τρια θα πρέπει να:
- Έχει κατανόησει τις βασικές έννοιες της εκτιμητικής με έμφαση τον υπολογισμό διαστημάτων εμπιστοσύνης.
- Πραγματοποιεί στατιστικούς ελέγχους μέσων τιμών και ποσοστού για ένα και δύο δείγματα και να ερμηνεύει τα αποτελέσματα
- Πραγματοποιεί στατιστικό έλεγχο x2 και να ερμηνεύει τα αποτελέσματα
- Να διερευνά την ποιότητα παραγόμενων προϊόντων μέσω βασικών διαγραμμάτων ελέγχου ποιότητας
- Να διακρίνει τις κατάλληλες μεθόδους επεξεργασίας σε δεδομένα χρονοσειρών και να τις εφαρμόζει σε κατάλληλο λογισμικό
- Για τα παραπάνω πρέπει να υπάρχει η αντίστοιχη εξοικείωση με κατάλληλο λογισμικό μέσω του εργαστηριακού μέρους του μαθήματος
- Να εφαρμόζουν τις μεθόδους σε δεδομένα τουρισμού
Γενικές Ικανότητες
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Λήψη αποφάσεων
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
- Σημειακές εκτιμήτριες
- Διαστήματα εμπιστοσύνης
- Έλεγχοι υποθέσεων μέσων τιμών και ποσοστών
- Έλεγχος x2
- Χρονοσειρές
- Στατιστικός έλεγχος ποιότητας
- Χρήση στατιστικών πακέτων
ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
- Γραπτή τελική εξέταση (50%) (Συμπερασματική) η οποία περιλαμβάνει:
– Ερωτήσεις πολλαπλής επιλογής ή σωστού-λάθους
– Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης
Σκοπός αξιολόγησης: Ο έλεγχος κατανόησης των βασικών στοιχείων του μαθήματος.
Κριτήρια αξιολόγησης: Η ορθότητα, η πληρότητα, η σαφήνεια και η κριτική αξιολόγηση των απαντήσεων. - Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής (10%) (Διαμορφωτική)
Αφορά στα θέματα που καλύπτονται από τις θεωρητικές διαλέξεις.
Σκοπός αξιολόγησης: Ο έλεγχος της πορείας των σπουδαστών σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς στόχους, ανατροφοδότηση και ενδεχόμενη τροποποίηση της διδασκαλίας (fine tuning).
Κριτήρια αξιολόγησης: Η ορθότητα, η πληρότητα και η σαφήνεια των απαντήσεων. - Εργαστηριακές Ασκήσεις (40%) (Συμπερασματική)
Αφορά στα θέματα που καλύπτονται από τα εργαστηριακά μαθήματα (και σχετίζονται με την ανάπτυξη δεξιοτήτων στη χρήση και αξιολόγηση εργαλείων, εφαρμογών και υπηρεσιών του διαδικτύου).
Σκοπός αξιολόγησης: Ο έλεγχος της πορείας των φοιτητών σε σχέση με τους εκπαιδευτικούς στόχους, ανατροφοδότηση και ενδεχόμενη τροποποίηση της διδασκαλίας (fine tuning).
Κριτήρια αξιολόγησης: Η ορθότητα, η πληρότητα, η σαφήνεια και η κριτική αξιολόγηση των απαντήσεων.
Τα κριτήρια αξιολόγησης αναφέρονται ρητά στο site του μαθήματος και για κάθε ενέργεια αξιολόγησης.
ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
- Αποστολάκης, Ι. και Σταμούλη, Μ.Α. Ασκήσεις υπολογιστικής στατιστικής στην υγεία, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2007
- Αποστολόπουλος Η.Θ. και Αποστολόπουλος Κ. Στατιστική Επιχειρήσεων Σύγχρονη εκδοτική, Αθήνα 2002
- Βασιλικοπούλου, Α. και Σιώμκος, Γ. Εφαρμογή μεθόδων ανάλυσης στην έρευνα αγοράς, Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα 2005
- Χουβαρδάς, Β Στατιστική Επιχειρήσεων, Μακεδονικές εκδόσεις Αθήνα 2004
- Κωστάκη, Κ., Κωστάκη, Χ. και Κωστάκη, Γ. Στατιστική, Εκδόσεις Κωστάκη, Αθήνα 2002
- Ρεντινιώτης, Σ., Ποσοτικές Μέθοδοι, Επιχειρησιακή Στατιστική, Τεύχος 2, Περιληπτική θεωρία και λυμένες ασκήσεις, Εκδόσεις νέων τεχνολογιών ΕΠΕ, Αθήνα 2005
- Φράγκος, Χ. Στατιστική Επιχειρήσεων για τις οικονομικές και κοινωνικές επιστήμες, Εκδόσεις Σταμούλη, Αθήνα 1998
- Χαλικιάς Ι Στατιστική: Μέθοδοι ανάλυσης για επιχειρηματικές αποφάσεις (3η ΕΚΔΟΣΗ) Εκδόσεις Rosili Αθήνα 2009
- Χαλικιάς Μ. Επαγωγική Στατιστική Εκδόσεις Σύγχρονη Εκδοτική 2012
- Bickel P.J., Doksum K. A., Mathematical Statistics, Volume 1, Basic Ideas and Selected Topics, 2rd ed. Prentice Hall, 2001
- Casella G., Berger R. L., Statistical Inference, 2nd ed., Duxbury Press, 2001
- Hogg R. V., Craig A T., McKean J W., An Introduction to Mathematical Statistics, 6th ed., Prentice Hall, 2004
- Landow, S. and Everitt, B. A Handbook of Statistical Analyses Using SPSS, Chapman and Hall/CRC Press Company, New York, Washington 2004
- Norusis Marija Οδηγός ανάλυσης δεδομένων με το IBMSPSS 19 για Windows, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, Αθήνα 2012
- Montgomery D C., Peck E A., Vining G. G, Introduction to Linear Regression Analysis, 3rd ed., Wiley-Interscience, 2001
- Mood A. M., Graybill F. A., Boes D. C. Introduction to the Theory of Statistics. McGraw-Hill Series in Probability and Statistics. McGraw-Hill 2002
Επιλεγμένα Επιστημονικά Περιοδικά
- Annals of Statistics
- Statistics and Probability Letters
- Journal of statistical planning and inference
- Journal of statistics and probabilities
- Journal of business statistics and economics
- Journal of business and economic statistics